Sustainable Development

Meet every First Monday of the month.

Committee Name: Sustainable Development

Type: Standing

Chair: Chris Greenshield

Responsible To: The association Board of directors on a monthly basis

Mission: Travailler à l’amélioration des milieux bâtis et naturels de Vanier en collaborant avec nos voisins, nos partenaires communautaires et les services municipaux.

Vision: Une communauté florissante, accueillante pour les familles, inclusive et sécuritaire pour tous les citoyens qui vivent, travaillent et se divertissent à Vanier.

Timeframes: From September 2017 to June 2018 (AGM); meeting frequency determined by the needs of the committee or as requested by the Board.

Composition of committee: Residents of Vanier and VCA Board Members

Participating Board Members:

Mandate:

1. Évaluer avec les autres intervenants les besoins de développement dans Vanier, y compris, sans toutefois s’y limiter: le réaménagement de zones commerciales abandonnées, délabrées ou négligées;
  2. Contribuer aux suggestions et conseils de la communauté pour les nouveaux projets ou de réaménagement afin de s’assurer que l’ampleur des développements s’intègre bien à la communauté environnante; dispositions relatives à l’utilisation des sols et au zonage; parcs, espaces verts et questions environnementales; infrastructures de transport (lignes d’autobus, pistes cyclables, trottoirs, etc.);
  3. S’assurer que les projets sont planifiés et mis en œuvre de façon à relever et adresser les éléments préoccupants;
  4. Élaborer et mettre en œuvre une stratégie annuelle de collaboration avec les autres intervenants et les décideurs en ce qui concerne le développement à Vanier.

Priorities:

Contribuer à l’élaboration d’une vision communautaire pour Vanier

• by working with the Vanier BIA (Wevolution / Nousvolution), other committees of the VCA, the VCSC, the Healthy Transportation Coalition and other community groups, as well as with the Rideau-Vanier Councillor and City of Ottawa staff, including in the context of the City’s implementation of its Vision Vanier initiative;
  • By promoting community engagement, information exchange and identification of community best practices, including, by organizing discussions on community development;
  • By developing a strategy as per the committee’s mandate as a broad framework to assess development trends and proposals, including in anticipation of a new City of Ottawa Official Plan, the current and future revisions of secondary/community development plans affecting Vanier.

In the context of a coordinated implementation of the City’s Vision Vanier and in support of community initiatives

• Coordinate and provide community input into the Montreal Road Revitalization Project;
  • Develop thinking about post-completion of the Montreal Road reconstruction with a view to promoting the animation, beautification and development of Montreal Road as community space consistent with the project mission statement;
  • Coordonner et fournir les commentaires de la communauté aux programmes et projets concernant Vanier dans le cadre de l’initiative Construire de meilleurs quartiers revitalisés (CMQR) ;
  • Coordinate and provide community input to the City and OC Transpo concerning planning and delivery of transit in Vanier, in the lead up to and following the launch of Ottawa’s LRT and to work with the Healthy Transportation Coalition and other transit user groups in this regard.

Current files:

• Coordinate and provide community input to the City and OC Transpo concerning planning and delivery of transit in Vanier, in the lead up to and following the launch of Ottawa’s LRT and to work with the Healthy Transportation Coalition and other transit user groups in this regard ;
  • Coordinate and provide community input to the City and OC Transpo concerning planning and delivery of transit in Vanier, in the lead up to and following the launch of Ottawa’s LRT and to work with the Healthy Transportation Coalition and other transit user groups in this regard;
  •  Support recognition of Vanier’s built and natural heritage;
  • Promote improvements in pedestrian and cycling infrastructure and safety, to address traffic concerns,  and to support a complete street approach to Vanier’s streets;
  • Work with the Vanier BIA, the VCSC and other groups to promote economic and social development in Vanier;
  • Contribute to the work of the Ottawa Federation of Citizens Associations (FCA), especially the committee on planning.

Structure du Comité de Développement durable et de Transport

Le comité DdT est présidé par un président, membre du Conseil d’administration de l’Association communautaire de Vanier, et un coprésident. Les réunions sont ouvertes à tous les résidents de Vanier. Le comité se réunit normalement le premier lundi du mois, en fonction des projets en cours et des problèmes émergents. Veuillez noter que certains travaux sont effectués par courrier électronique. Lorsque cela est approprié, les décisions et les stratégies clés sont approuvées par la majorité des membres du comité DdT présents (en personne ou par courriel) au moment où une décision est sollicitée.

Le comité DdT rend compte des enjeux prioritaires lors des réunions mensuelles de l’Association communautaire de Vanier et lors de l’assemblée générale annuelle de l’ACV.